Friday, April 13, 2012

First Time Rajin Nak Buat Kek Bagai

Kebelakangan ni aku teringin sangat nak buat ade satu jenis kek tu...teringin nak buat kek karamel...kalau sebelum-sebelum ni prinsip aku "Beli Pemangkin Industri" tapi sejak kebelakangan ni terase pulak nak buat sendiri...kakak aku boleh pulak gi cakap bukan beli lagi senang ke...potong betul la..tapi die perli aku tu...ye la kalau dulu die buat kuih atau kek aku selalu cakap beli lagi senang...kalau semue nak buat kesian ibu-ibu tunggal takde sumber pendapatan...hikhikhik...

Dah lame jugak sebenarnye nak buat kek ni...tapi adik aku yang terror buat kek karamel nie dah dok kat Seremban so terpakse le tangguhkan...and since die balik bercuti sebab demam boleh le die ajar kakak die yang super terror ni kan...hahahahaha...ayat nak jugak angkat diri...padahal tak tau langsung.....

Nak buat kek ni kene sabar sikit coz banyak step....paling menguji bile pukul putih telur, gule dengan krim tartar...pukul sampai jadi krim...kire kalau terbalikkan mangkuk die tak jatuh...nasib baik ade assistance yang boleh tolong...takde le lenguh sangat tangan...


daripada camni..pukul sampai jadi cam kat bawah ni...       




 Tu part yang paling mencabar la...tapi bile dah kembang bersemangat nak buat step seterusnye...bile dah campur semue bahan-bahan die boleh la bakar..tapi bukan bakar cam gitu je..kene letak loyang dalam bekas yang ade air baru boleh bakar...bakar pulak jangan lelame 1 jam je...atau sampai die masak...


baru je masukkan dalam oven....


Hampir 1 jam jugak la aku bakar kek nie...nak tengok hasil die tak?jom terjah gambar kat bawah nie...tak sangka betul menjadi jugak aku buat kek ni...bagi mak aku rase..die cakap sedap...hehehehehe...kembang hidung aku bile orang cakap kek aku sedap...pas ni boleh cube buat kek lain pulak...:)


cacat sikit la pulak kek tu...kek die tak berape nampak..coz nipis je....



 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...