Monday, February 13, 2017

Jelajah Kota Bukit Tinggi

Assalamualaikum...

Hari kedua diteruskan. First kena lah breakfast dulu ye tak?dan macam biasa bila time makan memang tak berkesempatan nak snap pic. Kerananya terlalu menikmati kesedapan makanan yang disediakan.

Sebaik saja breakfast, penjelajahan kami bermula. Destinasi pertama yang dituju adalah Rumah Sulaman Hajah Rosma yang terletak di jalan Bukit Tinggi ke Payakumbah. Hajah Rosma terkenal sebagai perintis sulaman dan turut melatih remaja yang berminat untuk mempelajari ilmu sulaman.

Perjalanan diteruskan menuju ke Istano Basa Pagaruyung. Ketika dalam perjalanan berkenaan, tour guide kami singgah di Kedai Kopi Kiniko dan di situ juga terdapat tempat memproses kopi keluaran mereka. Sepintas lalu meninjau tempat pemprosesan, kami bergerak ke kedai untuk menikmati kopi yang disediakan. Jangan risau bagi yang tak minum kopi macam saya sebabnya ada juga minuman lain yang disediakan tapi bukan free. Dah request minuman lain pandai-pandai la bayar ye. Kami bukan saja disajikan dengan kopi percuma tetapi turut menikmati hembusan angin dingin yang menyegarkan.

pemandangan menuju Kedai Kopi Kiniko

sejuk dan nyaman
Dah menikmati minuman panas, kami terus bergerak ke Istano Basa Pagaruyung. Destinasi wajib bila berkunjung ke Bukit Tinggi.Waktu ke sini cuaca agak terik sedikit. Tempatnya Subhanallah cantik. Besar dan dikelilingi kehijauan bukit. Terlintas juga difikiran "seronok agaknya kalau menetap disini" tapi walau cantik mana pun tempat tu haruslah tanah air sendiri juga dihati.

Istana versi terbaru selepas kebakaran 2007

Next destination, teroka Lobang Jepang. Tapi sebelum tu, perut harus diisi. Tempat makan kami adalah di Rumah Makan Pondok Flora. Terletak di tepi sawah padi dan di atas kolam ikan. Tarikan dirumah makan ni selain daripada pemandangan sawah padi dan kolam ikan, ada juga burung hantu dan juga monyet. Tapi tarikan bagi rombongan kami dah tentu la makanannya. Tak dihirau binatang-binatang yang ada.

pemandangan menuju RM Pondok Flora

ternakan yang diberi makan lebihan makanan pelanggan

Selesai menjamu selera, rombongan kami bergerak ke Lobang Jepang. Mulanya agak seram juga nak masuk dalam terowong tu. Ye la tinggalan zaman pemerintahan Jepun yang kita sedia maklum dengan kekejamannya. Tapi rugi la kan dah ada peluang tapi tak digunakan. Belum tentu peluang akan datang lagi. Dalam ni setiap rombongan akan ada guidenya. Kami dapat guide yang agak sporting tapi berumur. Asyik la minta kami posing untuk bergambar. Permulaannya kami layan juga la tapi lelama "takpa la pakcik..tak nak". Sebelum keluar terowong bagi la sikit tips untuk guide ni ye. Itu je la sumber pendapatan mereka.

Ngarai Sianok

pintu masuk

Terakhir untuk petang tu, membeli belah di Pasar Atas. Sakan memasing konon-konon nak menghabiskan duit tapi cuaca tak berapa baik. Terbantut sikit hasrat nak bershopping sakan sebab hujan lebat. Belah malam pula, pergi dinner dan sambung melepak di Jam Gadang cari survenior untuk member-member. Balik hotel packing barang nak balik ke Pekan Padang dan charge tenaga untuk keesokan harinya.